Saturday, December 5, 2020
Dit magasin for kontante nyheder


Er havregryn sundt – hvad havregryn helbredet?

Indholdsfortegnelse 1 Hjertet 2 Blodsukker 3 Mæthed 4 Fordøjelse 5 Vægttab Share this…FacebookPinterestTwitterLinkedinHavregryn er fyldt med fiber, protein og tonsvis…

Af raazone.dk , i Alle emner Sundhed og livsstil , d. 5. november 2020 Tags: , , ,

Havregryn er fyldt med fiber, protein og tonsvis af vitaminer og mineraler. De er en ret alsidig mad, der kan indarbejdes i praktisk talt ethvert måltid på dagen. Havre er derfor ofte til stede i de fleste hjem. Men er det i virkeligheden så sundt for dig? Det vil vi komme nærmere ind på herunder.

Havregryn er godt for hjertet

Hjertet

Den opløselige fiber i havre kan hjælpe med at reducere niveauet af kolesterol i kroppen ved at signalisere leveren om at trække det dårlige kolesterol fra blodbanen. Et bedre kolesterolniveau mindsker også risikoen for at udvikle hjertesygdomme. Derudover viser forskning, at en type forbindelse kendt som avenanthramid, der findes i havre, kan spille en vigtig rolle i beskyttelse af ​​hjertet.

blodsukker

Blodsukker

Fedtrige fødevarer kan hjælpe med at bremse fordøjelsen af ​​mad i tarmen, hvilket kan hjælpe med at forhindre blodsukkeret i at stige meget hurtigt. Betaglucan, som er en type kostfibre, der findes i havre, kan også hjælpe med at forbedre kontrollen af blodsukkeret. Nyere forskning tyder på, at havreindtagelse har en gavnlig virkning på kontrol af glukose hos patienter med type 2 diabetes.

bliv mæt af havregryn

Mæthed

Fiberen i havre kan hjælpe dig med at holde dig krop mæt længere og forbedre mæthed, hvilket er et vigtigt værktøj til vægtstyring. Blot en lille portion havregryn har mindst 4 gram fiber, hvilket gør det til et godt valg. Ikke kun hjælper den opløselige fiber i havre med at reducere kolesterol, men vægttab kan også sænke kolesterol, hvilket gør dette til en vindende kombination for dit helbred.

mæthedFordøjelse

Ideelt set bør de fleste sigte mod mindst 25 til 30 gram kostfibre dagligt. Fiber er vigtigt for at regulere afføring og kan hjælpe med at lindre forstoppelse. En lille portion rå havre betragtes som en god kilde til fiber og kan hjælpe med at holde tingene i bevægelse inde i din krop.

tab dig med havregryn

Vægttab

Som en del af en afbalanceret diæt kan havregryn være et godt værktøj til vægttab. Fiber- og proteinindholdet i havre kan forbedre mætheden og holde dig mæt i længere tid. Deruodver er den mængde mad, som du får med havre i forhold til kalorierne, er relativt lave, hvor det kun kommer op på 150 kalorier for en lille portion havregryn. Analyser har desuden vist, at personer, der spiser havregryn faktisk har en tendens til at være sundere generelt set, og deruodver har en lavere kropsvægt sammenlignet med dem, der ikke spiser deres havregryn.

Kommentarer


  • Mega fedt! Jeg er selv kæmpe fan af havregryn – faktisk både til aftensmad og morgenmad! Det giver mig en masse energi til hverdagen

Skriv et svar


Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *